Digitale nalatenschap: aandachtspunten


Een steeds groter deel van ons leven speelt zich digitaal af. Daarom is het ook belangrijk over digitale nalatenschap na te denken. Alleen zo is het mogelijk te voorkomen dat bijvoorbeeld een profiel op social media actief blijft. Wellicht zijn er ook betaalde abonnementen die nog doorlopen. Of is het van belang dat fotomateriaal beschikbaar blijft. Hoe kunt u hiermee omgaan?
Uit een peiling van de overheid (2020) blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders nooit bezig is met zijn of haar digitale nalatenschap. Nog geen kwart heeft een lijst met wachtwoorden beschikbaar gesteld. Deze cijfers laten zien welke lastige speurtocht nabestaanden moeten ondernemen om de digitale nalatenschap te regelen.
Uw erfgenamen ontvangen toegan tot uw apparaten zoals een laptop, tablet of telefoon. Dat betekent echter niet dat er ook toegang is tot data. De rechten verkrijgen blijkt in de praktijk een onverwacht lastige, soms haast onmogelijke klus.
Voorkom daarom onnodige inspanning voor uw nabestaanden en regel uw digitale nalatenschap.
Wat is dat eigenlijk – uw digitale nalatenschap
De nalatenschap ofwel erfenis is ‘dat wat een overledene nalaat’, aldus Van Dale. Uw digitale nalatenschap is dus wat u aan digitale informatie nalaat als u er niet meer bent. Hier horen ook de dragers van die informatie bij, zoals uw telefoon of tablet.
Denk ook aan uw sociale mediakanalen, alle foto’s, mails en chats en ook zakelijke accounts, cryptobeleggingen of abonnementen. Al uw digitale data is na een leven lang legio geworden.
Hoe regelt u uw digitale nalatenschap?
Er zijn verschillende instrumenten beschikbaar om u een helpende hand te bieden bij het regelen van uw digitale nalatenschap. Op internet vindt u checklists die u helpen een compleet beeld te krijgen van wat uw digitale nalatenschap behelst. Ook geven ze richting aan uw plan zodat u kunt nadenken over wat uw wensen zijn. Daarnaast geven ze verschillende keuzes aan zodat u ziet uit welke mogelijkheden u kunt kiezen.
Enkele vragen die u tegen zult komen, zijn:
- Welke sociale mediakanalen heeft u?
- Wat moet er met elk kanaal gebeuren na uw overlijden?
- Welke mail- en Cloudservices gebruikt u?
- Als u ZZP’er bent, welke zakelijke accounts heeft u?
- Hoe en waar bewaart u uw wachtwoorden?
- Etc.
U kunt deze informatie natuurlijk zelf vastleggen op papier of in een document. Het is altijd prettig als alle informatie helder en compleet is. Een lijst van alle accounts met gebruikersnamen en wachtwoorden bij elkaar.
U kunt deze gegevens natuurlijk zelf bewaren op een plek die goed toegankelijk is voor uw nabestaanden. Zet ze echter niet in een map op uw computer ‘Bij overlijden’ als niemand vervolgens in uw computer kan komen. U kunt de gegevens ergens neerleggen waarvan u weet dat uw nabestaanden ze zullen vinden of iemand in vertrouwen nemen. Of u kunt de gegevens bewaren in een digitale kluis. Er zijn organisaties in Nederland die deze diensten aanbieden.
U kunt ook direct al uw informatie rondom de digitale zaken bij het testament voegen. Bovendien kunt u een digitale executeur benoemen. Deze persoon regelt alles rond uw digitale nalatenschap.
Handige links
- De consumentenbond testte verschillende wachtwoord managers op gebruiksvriendelijkheid en veiligheid. Lees hier hun bevindingen: Passwordmanagers: test, welke is het beste? | Consumentenbond
- Waar moet u allemaal aan denken bij het regelen van een digitale nalatenschap? Deze checklist van Dela helpt u op weg. U kunt deze hier downloaden. Inspiratie over digitaal nalatenschap |DELA
Heeft u problemen bij de verdeling van de erfenis?
Ervaren
Deskundig
Gratis eerste advies